StandUp Meeting

Daily Stand-Up czy te słowa brzmią znajomo? A Codzienna Zbiórka? Większość osób, która kiedykolwiek miała do czynienia z metodykami zwinnymi pewnie spotkała się z tą praktyką. Wyjaśniając: zespół pracujący nad projektem codziennie, podczas okienka czasu, zbiera się na krótkie, maksymalnie 15-minutowe spotkanie. Podczas zbiórki każdy omawia progres jaki udało się osiągnąć w zaplanowanych działaniach, zgłasza nurtujące zagadnienia i w zależności od potrzeb stara się je rozwiązać w jak najszybszym czasie. Każda z osób uczestniczących w spotkaniu (zwykle +/- 7) powinna przedstawić trzy istotne kwestie: co udało jej się wykonać od poprzedniego spotkania, nad czym będzie pracować dzisiaj oraz czy odnotowała jakieś ryzyka lub utrudnienia w realizacji swoich zadań. Może też zaoferować swoją pomoc innemu członkowi zespołu. Jedną z idei metodyki zwinnej jest możliwość wymiany zdań między członkami zespołu. Osoba, która czuje się w czymś dobra zgłasza się do wykonania zadania, by odciążyć innego członka zespołu, który nie czuje się na siłach z jego wykonaniem. Pamiętajmy, że nasza zbiórka trwa mniej więcej kwadrans, czyli jest to około 1,5-2 minut na osobę. Szybka wymiana informacji, bez kawy i plotek. Szanujemy czas pracy naszego zespołu. Na zbiórce spotykają się wszyscy członkowie zespołu – ma to wpływ na stały proces przepływu informacji. Pozwala to również zweryfikować kto efektywnie wykorzystał czas od ostatniego spotkania, a kto angażował się mniej.

Kilka zasad, o których powinniśmy pamiętać realizując codzienne zbiórki:

  1. Czas spotkania. Nie jest to długie spotkanie, a krótki przekaz informacji: Jak mi idzie? Czy wszystko w porządku? Czy potrzebuję pomocy w pracy nad moim zadaniem? Kropka.
  2. Całość. Zbiórka ma skupiać się na ogóle informacji. Nie zajmujemy się drobiazgami!
  3. Obecność. Spotkanie jest dla wszystkich członków zespołu i odnosi się do każdego z nich. Nie kierujemy uwagi wyłącznie na Kierownika Projektu.
  4. Regularny czas i miejsce spotkań. To nie jest spotkanie na temat planowania projektu. Omawiamy na nim nasze codzienne działania. Najlepiej, by odbywało się w miejscu pracy np. pokoju konferencyjnym, gdzie nikt nie będzie rozproszony innymi czynnościami.
  5. Skupienie się każdego członka zespołu na najważniejszych kwestiach:
    • Czynnościach dnia poprzedniego,
    • Działaniach zaplanowanych na dziś,
    • Odnotowanych ryzykach, utrudnieniach czy zaoferowaniu swojej pomocy lub prośby o wsparcie przy realizowanych działaniach.

StandUp Meeting